Siden 2023, har vi kun reparert symaskiner forhandlerne ikke lenger vil reparere, eller sier ikke lenger kan repareres (eller ikke lønner seg å reparere), «fordi det ikke lenger finnes deler til så gamle symaskiner». Vi snakker altså om kvalitets-symaskiner fra forrige århundre. For oss har det blitt helt dagligdags å reparere symaskiner en forhandler før oss har sagt ikke kan repareres, eller til og med allerede har tatt betalt for å ta en service på. Det blir faktisk mer og mer problematisk for oss at det å drive med innovativ og ærekjær symaskinreparasjon av tilårskomne kvalitetssymaskiner, innebærer å motbevise andre næringsdrivende. Så fra vårt frittstående/uavhengige reparasjonsperspektiv, kjennes det nå på høy tid å adressere både «elefanter i rom» og politisk dissonans mellom liv og lære i Norge; «Foregangslandet i sirkulærøkonomi»!
Men først litt om oss og dernest noen eksempler fra egne kunder det siste året:
I BESTILLINGEN STO DET:
«Maskinen var først levert til XXX i XX, men de ga opp. Ser ikke ikke ut som de har gjort noen ting. Hentet den i dag: 2.12.24.»
DETTE FORTALTE ANNE VED LEVERING:
I 1962 fikk Anne låne penger av foreldrene sine for å kjøpe denne maskinen. Da var hun 15 år, og fast bestemt på at hun ville bli kjole/drakt-syer. Siden da hadde hun sydd tusenvis av bunader og brudekjoler på den. "Den er som en del av meg", sa hun. Før hun kontaktet oss, hadde hun hatt maskinen inne hos en lokal forhandler, som sa den ikke kunne repareres, fordi den trengte deler som ikke fantes lenger. Forhandleren hadde tilbudt henne ny symaskin, men som 78-åring, orket hun ikke tanken på å lære seg en ny maskin. Siden hun hadde hørt at noen på Strømmen reparerte mange gamle symaskiner, spurte hun om de trodde «det var noen vits å høre der»: «Nei, svaret ville bli akkurat det samme der.» Anne var uansett ikke klar for å gi opp maskinen sin, så hun tok den med seg hjem, og kontaktet allikevel Syrep.
OPPSUMMERING AV SERVICERAPPORT FRA SYREP:
Symaskinen ble restaurert tilbake til ny tilstand og trengte ingen nye deler. Kondensatorer ble erstattet med nye, som vi gjør på alle vintage symaskiner for å optimalisere restlevetiden og tilfredsstille lovkrav.
GOOGLE REVIEWS:
Dette skrev Annes mann til forhandleren på Google Reviews:
«Det gjelder ikke meg, men min kone Anne. Hun leverte en maskin for reparasjon (Husqvarna 2000). De tok depositum på kr 500. De gjorde ikke annet enn å ta av lokket, og sa at det ikke var mulig å reparere. Jeg anbefaler å kontakte SyRep symaskinservice i Strømmen. Der fikset de maskinen på under en uke. Ingen deler var ødelagt. Den trengte kun rengjøring og ny smøring.»
Dette svarte forhandleren i Google Reviews:
«Hei. Det var synd å høre at dere opplevde det slik! Vi har god erfaring med å reparere symaskiner for kunder, så jeg er litt usikker på hva som kan ha skjedd her. Dere er velkommen til å kontakte butikken igjen, så kan vi forhåpentligvis oppklare hva som har skjedd her.»
✅ GRY KOM TIL OSS MED EN HUSQVARNA PRISMA
I BESTILLINGEN STO DET:
«Jeg leverte symaskinen til XXX på XXX. Da fikk jeg beskjed om at det ikke var noe som kunne gjøres da det er feil med elektronikken i maskinen. Men jeg ville likevel prøve om det er mulighet. Maskinen går ikke framover og håndhjulet er vanskelig å vri på. Maskinen har fungert fram til nå, men slo seg vrang da jeg brukte den nå i september.»
DETTE FORTALTE GRY VED LEVERING:
Se epost nedenfor. Hun viste oss kvitteringen fra forhandleren, der det sto; «Feil med elektronikken. Kan ikke gjøre noe med den.»
OPPSUMMERING AV SERVICERAPPORT FRA SYREP:
Med service og reparasjon av elektronikk/hovedkort, ble maskinen god som ny.
TILBAKEMELDING
Noen dager senere fikk vi denne eposten av Gry, som vi har fått tillatelse til å gjengi:
«HURRA - MASKINEN MIN KAN FORTSATT BRUKES
Dette bildet tok jeg av min Husqvarna symaskin da jeg tok farvel med den i butikken. Det var jo ikke noe vits å ta den med seg hjem. En fagekspert hadde uttalt seg. Det gikk ikke an å reparere min symaskin.
Jeg satte den på gulvet i butikken og tok bilde av den. Da kunne jeg i alle fall ha et minne om denne maskinen som mamma og pappa gav til meg på min 30 års dag. Mamma som hadde gått på Statens industriskole i forming. Søm var en del av hennes identitet.
Mamma og pappa kjøpte den beste symaskinen de kunne finne til meg den gangen og den betyr mye for meg. Foreldrene mine er borte for lenge siden, men denne maskinen er et kjært minne og jeg kan å bruke den. Jeg var litt lei meg da jeg kom hjem tomhendt uten maskin.
Som en siste desperate handling googlet jeg reparasjon av symaskin. Da dukket Syrep opp og det gav meg nytt mot.
Man.7.okt. dro jeg igjen til butikken i håp om at symaskinen min ikke var levert videre. Det var en annen ekspeditør, og hun gikk ned i kjelleren og fant maskinen min. Hun spurte hva som var feil. Da hun fikk høre at det var elektronikken, bekreftet hun også at det ikke kunne gjøres noe.
Jeg tok likevel med meg maskinen og sendte deretter en henvisning på nett til Syrep. Nå har jeg hatt maskinen min til reparasjon hos Syrep og er lykkelig over å kunne bruke den min igjen. Sikksakken fungerer, og den går framover.
Jeg er rystet over hvordan bransjen driver. Det finnes folk som kan reparere gamle symaskiner, men kundene får ikke beskjed om det. Som kunder er vi prisgitt fagfolkene vi leverer våre produkter til. Det var på nære nippet at min maskin også gikk til gjenvinning og at jeg kjøpte en ny. Nå er levetida for min maskin kanskje 50 år, mens levetida for en ny maskin kanskje er 10 år. Jeg må kjøpe 4 nye maskiner for den gamle jeg har. Det som virkelig er miljøvennlig er å reparere det gamle en har og ta vare på den kunnskapen. Ikke bytt godt lagde maskiner som kan repareres, med nye dårligere maskiner som ikke varer så lenge og er vanskeligere å reparere.
Syrep sitter på en fagkompetanse som må hegnes om og bransjen må være ærlige på at gamle symaskiner kan repareres. Jeg snakket med en venninne i går. Hun fortalte at hun hadde levert inn sin egen og morens symaskin, da det ble fortalt at det ikke var noe de kunne gjøre. Denne løgnen må bli avslørt. Mvh Gry»
GOOGLE REVIEWS:
Dette skrev Gry til Syrep på Google Reviews:
«Denne symaskinen (med bilde) fikk "dødsdom" av sømsenteret i byen jeg bor. Elektronikken var ødelagt og kunne ikke repareres. Jeg tok et bilde av maskinen på gulvet i butikken før jeg skulle levere den fra meg. Da jeg kom hjem var jeg litt lei meg og googlet desperat reparasjon av symaskin. Her dukket SyRep opp, det gav meg nytt håp. Jeg fikk hentet maskinen min i den lokale sybutikken. Det er bare helt fantastisk den jobben de gjør her. De lager deler til gamle symaskiner og reparerer enkelt det som er blitt vraket andre plasser. Min gamle maskin er blitt som en ny maskin.»
Dette skrev Gry til forhandler på Google Reviews:
«Jeg leverte inn min gamle symaskin til reparasjon, og fikk den tilbake med beskjed om at den ikke kunne repareres. Elektronikken var ødelagt og da var det ingenting å gjøre. De kunne ta imot min gamle symaskin. Jeg leverte den vemodig inn, og da jeg kom hjem googlet jeg reparasjon av symaskiner og fant SyRep på Strømmen. For å gjøre en lang historie kort. SyRep fikset lett min maskin. De reparerer og har service på maskiner fra sømsenteret, men min maskin var aldri levert inn der.»
Dette svarte forhandleren på Gry sin tilbakemelding:
«Hei, du er feil informert, SyRep reparerer ikke maskiner for oss, så lenge symaskin merket som du har levert til oss ikke leverer deler til disse maskinene så får ikke vi reparert den, hvor SyRep får tak i deler til elektronikk på gamle maskiner det vet jeg ikke men det er ikke fra produsent av symaskinen.»
Dette er våre kommentarer til svaret fra forhandleren:
Gry (som de fleste andre) trodde forhandleren ikke visste bedre/kjente til oss, og kjente seg ansvarlig for å realitetsorientere dem, slik at dette ikke skulle skje andre. Dette kunne vi avkrefte, siden Syrep har reparert både maskiner (minst 10) og en rekke kretskort/elektronikk for denne forhandleren (levert/hentet på vår dør av eieren selv, avtalt pr sms og betalt pr faktura). Så selv om Gry ikke lyktes med å gjengi historien helt korrekt, var dette distinksjoner uten betydning, og slett ikke feilinformasjon!
✅ MARIT KOM TIL OSS MED EN HUSQVARNA 2000
I BESTILLINGEN STO DET:
«Drar ikke frem stoffet.»
DETTE FORTALTE MARIT VED LEVERING:
Marit hadde kjøpt denne maskinen for egne sparepenger i 1967, og var veldig glad i den. Siden to forhandlere hadde konkludert med at den ikke kunne repareres, fordi delene den trengte ikke fantes lenger, hadde Marit kjøpt seg ny maskin. Men hver gang hun skulle sy på den, savnet hun bare den gamle. Derfor gjorde hun et nytt google-søk og fant Syrep.
OPPSUMMERING AV SERVICERAPPORT FRA SYREP:
Symaskinen ble restaurert tilbake til ny tilstand og fikk ny fastkam (produsert av en tredjepart og distribuert via Nivatex). Kondensatorer ble erstattet med nye, som vi gjør på alle vintage symaskiner for å optimalisere restlevetiden og tilfredsstille lovkrav.
TILBAKEMELDING
I en epost til oss etterpå, skrev Marit følgende, som vi har fått tillatelse til å gjengi:
«Syakademiet - Jeg må takke dere for å ha reparert min gamle og meget velbrukte Husqvarna symaskin fra 1967. Det var et stort savn da den ikke lenger fungerte.
Jeg undersøkte om det var mulig få reparert den, men hos to forhandlere av Husqvarna på Østlandet ble jeg fortalt at den gamle maskinen ikke lot seg reparere. Men jeg kunne få kjøpt ny maskin.
Jeg tok en tenkepause, og kjøpte omsider en ny Husqvarna. Jeg ble aldri fortrolig med den og i flere år ble den lite brukt. Den gamle maskinen sto der bare og opptok plass.
Da det ble snakk om at den skulle kastes, gjorde jeg et søk på nettet for om mulig å finne noen som reparerte gamle symaskiner. Der fant jeg fram til SyRep på Strømmen. De tok imot gamle maskiner til reparasjon. Og slik ble det. De fortok full servise på maskinen, skiftet utslitte deler og alt ble dokumentert.
Maskinen oppleves som ny. Sygleden er tilbake. Alt takket være de to ildsjelene på Strømmen.
Med vennlig hilsen Marit»
✅ IRENE KOM TIL OSS MED EN HUSQVARNA SAPPHIRE 870 QUILT OG EN HUSQVARNA 2000/6570 FRA 1978
I BESTILLINGEN STO DET: HQ Sapphire 870 Quilt:
«Siste service utført i september 2022. Ikke fungert optimalt siden.» HQ 2000/6570: «Husqvarna 6570 syr bare rettssøm. Kanskje du har deler som gjør at jeg i alle fall kan sy siksak. Også vært på service i september 2022.»
DETTE FORTALTE IRENE VED LEVERING:
I 2022 hadde hun betalt over 5000 kroner for service på disse 2 maskinene, men at ingen av dem ble bedre/funksjonelle.
OPPSUMMERING AV SERVICERAPPORT FRA SYREP:
Begge maskinene trengte grundig rengjøring, og ble gode som nye.
GOOGLE REVIEWS:
Dette skrev Irene til Syrep på Google Reviews:
«Hei SyRep på Strømmen! Jeg er veldig enig med de som skryter av SyRep, Strømmen.
Min Husqvarna 6570 fra 1978 som bare kunne sy rettsøm, syr nå både siksak og broderier. Den er støvsugd, blåst ren, smurt og delene er vasket i ultralyd vasker!! Det tror jeg ingen har gjort tidligere, og beskjeden fra siste reparatør var at det ikke var mer å gjøre så den kunne egentlig bare kastes...
Min nyere maskin, Husqvarna Sapphire 870 Quilt fra 2008 kom etter ett års tid fra siste service med en smell under stingplaten, og undertråden ble bare en eneste floke. Den syr nå som en drøm, og det er igjen morsomt å ta frem symaskinene til ulike, kreative prosjekter.
Dere yter super service, og utfører reparasjoner med stor nøyaktighet og profesjonalitet! Tusen takk for hjelpen, og for at dere reparerer våre gamle maskiner - det er vinn-vinn for oss alle!»
Dette skrev Irene til forhandler på Google Reviews:
«Jeg er enig med de som ikke har vært fornøyd med symaskinsenteret i Sandvika!!
Jeg leverte 2 Husqvarna maskiner inn til service for ett år siden, men den fra 1978 kunne jeg omtrent bare kaste, den kunne bare sy rett frem, og ingen ting mer og gjøre. Maskinen fra 2008 har ikke sydd annen enn slurv på baksiden av stoffet, og jeg betalte over 5000 kroner for service som ikke har funket.
Jeg har derimot vært hos Syrep Strømmen som anbefales på det varmeste, og nå syr begge maskinene kjempefint, og den gamle syr både siksak og broderier. Slapp og kjøpe ny maskin, for det var vel butikkens intensjon, og hvor det repareres akkurat nok til at de fungerer kort tid, og så er det tilbake for nye justeringer.»
Dette svarte forhandleren på Irenes tilbakemelding (utdrag):
Dette var synd Irene, og vi håper at du får glede av dine maskiner i mange år fremover. Du sier at du ble oppfordret til å kaste ? Det er ikke vår "policy" og vi finner ikke kvitteringer på at du har levert inn maskinene hos oss. Når det gjelder "sømslurv" som du beskriver under tekstilet. Det er en situasjon som oppstår når du enten ikke har tredd maskinen riktig eller at trådspenningsapparatet er stilt feil. Vi har mange hundre maskiner til service hvert år, og vår bedrift som startet opp i XX får mange gode tilbakemeldinger. Faktisk daglig får vi gode og hyggelige henvendelser for vår service.
Vi fikk en telefonhenvendelse fra et konsulentbyrå i dag som søker opp og registrerer negative tilbakemeldinger. De forteller at "google" og andre web-plattformer er en arena for mennesker som ønsker å være negative de viste til din "Google-aktivitet"
Takk igjen Irene Nå har vi besluttet at vi ikke tar inn gamle maskiner mer, som ikke er solgt av oss.
Takk for at du ga oss denne anledningen til å ta beslutning om dette.
Mvh XXX»
✅ AINA KOM TIL OSS MED EN BERNINA ACTIVA 240:
I BESTILLINGEN STO DET:
"Maskinen syr, men når jeg skal ta ut stoffet, sitter det fast i maskinen. Virker som det sitter fast i overtråden. Maskinen har akkurat vært til reparasjon hos XXX, men dette har de ikke fikset. Kostet meg 1700 kr."
DETTE FORTALTE AINA VED LEVERING:
Hun bekreftet budskapet skrevet i bestillingen, og viste oss servicerapporten fra forhandleren, der det bl.a sto skrevet; "Demontert, renset, smurt, prøvet, justert og kontrollert".
OPPSUMMERING AV SERVICERAPPORT FRA SYREP:
Begge akslingene sto nesten helt fast pga gammelt stivnet fett. Maskinen ble derfor demontert, rengjort og smurt på nytt, og ble god som ny.
✅ VILDE KOM TIL OSS MED EN HUSQVARNA 21E
I BESTILLINGEN STO DET:
«Maskinen har aldri vært på sørvis. Pedalen blir varm, men jeg vet ikke om dette er vanlig.»
DETTE FORTALTE VILDE VED LEVERING:
Ved levering fortalte hun allerede hadde oppsøkt 3 forhandlere for å få service på denne maskinen, som alle mente den var for gammel.
OPPSUMMERING AV SERVICERAPPORT FRA SYREP:
Symaskinen ble restaurert tilbake til ny tilstand og ble god som ny.
✅ ELLEN KOM TIL OSS MED EN BERNINA 707
I BESTILLINGEN STO DET:
«Håndhjulet går tungt. Service. Vært til service hos XXX, betalte 1700, men ble ikke bra. Kjøpte den i Oslo på 70-tallet.»
DETTE FORTALTE ELLEN VED LEVERING:
Denne maskinen hadde hun hatt i over 50 år og var veldig glad i. Nå hadde hun akkurat hentet den etter service hos en forhandler, og ble veldig skuffet over at maskinen ikke fungerte. Derfor oppsøkte hun oss for å få en second opinion.
OPPSUMMERING AV SERVICERAPPORT FRA SYREP:
Ved mottak så vi først at det hang en stor dråpe olje på nåltuppen. Ved nærmere undersøkelse så vi at det var masse olje i/rundt spolehuset og mønster-kammen, men mekanikken gikk særdeles tregt pga gammelt/stivnet fett. Maskinen ble derfor demontert, rengjort og smurt på nytt, og ble god som ny.
TILBAKEMELDING
Etter utlevering fikk vi denne eposten fikk vi fra Ellen: «Hei igjen